آموزش رانندگی تدافعی

آموزش رانندگی تدافعی

آموزش رانندگی تدافعی

آموزش رانندگی تدافعی

۴ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دانستن برخی اشتباهات در رانندگی که احتمال دارد خسارات سنگینی را به بار آورد خالی از لطف نیست به خصوص که شاید بتوان گفت 70 درصد این اشتباهات به صورت عادتی ناپسند برای ما ایرانی‌ها درآمده است.

به گزارش مشرق به نقل از عصر خودرو، این اشتباهات به شرح زیر است:

1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها: این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد می‌کند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.

2- بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن: چندی پیش در انگلیس دیدم که دوستم زمانی که می‌خواهد ترمز دستی را بالا بکشد دکمه آن را فشار می‌دهد و سپس آن را بالا می‌کشد از او پرسیدم دلیل این کارت چیه؟ گفتش اولین باری که برای امتحان رانندگی رفته بودم سر همین کشیدن ترمز دستی منو رد کردن و برای همه خنده دار بود که می‌گفتم تو ایران همه اینطوری ترمز دستی رو می‌کشن و بعدا متوجه شدم که انگلیسی‌ها به این دکمه کلاچ ترمز دستی میگویند و تا زمانی که کلاچ ترمز دستی را نگرفتی نباید آن را بالا بکشی بعدا خودم هم از تعدادی از دوستانم که مکانیک را به صورت علمی میدانند گفتند که کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده‌های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی میشود (خدا رو شکر خودم این عادت رو ترک کردم و ترمز دستی رو درست بالا می‌کشم)

3- عدم تعویض به موقع روغن گیربکس: در همین تیونینگ تاک به کرات دیده شده که افرادی خودروشان 150 هزار کیلومتر یا بیشتر کار کرده و وقتی هم ازشان میپرسی واسکازین را تا به حال تعویض کردی میگویند مگر واسکازین هم نیاز به تعویض دارد؟ در جواب باید گفت بله واسکازین نیز مانند روغن‌های دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس،سلامت گیربکس و...میشود کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد

4- تعویض یکبار در میان فیلتر روغن: گاهی دیده شده که افراد فیلتر روغن را یک بار در میان تعویض میکنند و اکثرا همین افراد از فیلتر‌های با کیفیت پایین استفاده میکنند.ابن کار باعث میشود فیلتر عمل تصویه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیب‌های جدی به موتور اتومبیل میشود که بعدا متوجه میشویم اگر هربار فیلتر را عوض میکردیم و فیلتر مناسب جایگزین می‌کردیم چقدر از هزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری میشد

5- درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی: این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد می‌آورد درجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کارکند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.

6- پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر دراتوبان: چندی پیش یک آزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشاد داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن 40 درصد باز است کمتر است.

7- خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک: این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و.. میشود.

8- گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو: این کار خود باعث این میشود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده میشود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود بهترین کار این است که ترمز را فشار داده وقبل از اینکه خودرو به لرزش بی افتد کلاچ را بگیریم.

9- با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن و بالعکس:بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعت‌های بسیار پایین در لاین سرعت حرکت میکندد و در عوض رانندگانی با سرعت‌های زیاد در لاین‌های کناری حرکت میکنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبرا ن نا پذیری میشوند.

10- ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور: این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و واتر پمپ و موتور میشود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگزاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود آب سالم تر میشود فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوبات در ته ظرف است پس از ریخت ته آب به داخل رادیاتور خود داری کنید البته مایع‌های آماده هم در بازار هست که خوب روش اول قابل اطمینان تر است.

11- ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شور:این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع ، شلنگ ها، نازل و پمپ آب آن میشود برای تامین این آب هم می‌توان از روش بالا استفاده کرد البته مایع‌های آماده هم در بازار هست .

12-سنگین کردن بیش از حد خودرو: پر کردن صندوق عقب با وسایلی که به آن احتیاجی نیست باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود حدالامکان باید خودرو خود را سبک کنیم .

13- نصب باربند در مواقعی که به آن نیاز نداریم: باربند را فقط باید زمانی ببندیم که به آن احتیاج داریم زیرا وجود باربند باعث بالا رفت مصرف سوخت حداقل به میزان 10 درصد میشود

14- نشاندن کودک روی پای سرنشین جلوی خودرو ایربگ دار: این کار بارها دیده شده که بسیار هم خطرناک هست و در یک تصادف کوچک اگر ایربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد بهتر است همیشه کودک روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بشیند

15- استفاده از بنزین معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتالیستی: بنزین‌های معمولی موجود در کشور با اینکه روی پمپ‌ها نوشته بدون سرب اما باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتالیستی است و با توجه به اینکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین معمولی دارد بهتر است از بنزین سوپر استفاده شود.

16- دقت نکردن به سطح کیفی روغن موتور و تطبیق آن با سطح کیفی روغن توصیه شده توسط کارخانه: مثلا چند وقت پیش دیدم که فردی در موتور پراید داشت روغن توتال 5000 میریخت و پس از اینکه به او توضیح دادم که سطح کیفی توتال 5000 sj است و روغن موتور سازگار با پراید sf یا sg است در انتخاب روغن خود تجدید نظر کرد.

17- استفاده از نور بالا در مه: در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر میکند در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشد و اگر خودرو مه شکن دارد باید آن را روشن کرد

18- خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت طولانی: این کار برای ماشین‌های گازوییلی است نه بنزینی بیشتر دیده شده رانندگان صبر میکندد تا فن خودرو خاموش شود سپس موتور را خاموش میکنند این کار ضرر جدی به موتور وارد میکند کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. اگر خودرو بیش از اندازه گرم باشد زمانی که اتومبیل را خاموش کنیم سیستم فن اتوماتیک روشن میماند و نیازی به روشن گذاشتن ماشین نیست

19- تکیه پا به کلاچ: بسیار دیده شده رانندگانی که وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می‌کنند پای خود را روی کلاچ تکیه میدهند و کلاچ کورس کامل خلاصی را طی میکند و این کار باعث فشار آمدن به گیربکس میشود.

20- جلو آوردن بیش از حد صندلی:خیلی از افراد (البته بیشتر خانم ها) فکر میکنند هرچه صندلی جلوتر باشد تسلط راننده بیشتر میشود و به اصطلاح دست فرمون خوب میشود. خیر اینطور نیست صندلی باید طوری باشد که راننده کاملا راحت باشد

21- گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو: این کار قبلا در خودرو‌های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودرو‌های انژکتوری این کار مضر است زیرا زمانی که شما گاز میدهید وسپس سویچ را میبندید مقداری بنزین نسوخته باقی میماند که خود باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن میشود.

22- گاز دادن قبل از روشن کردن خودرو انژکتوری: این کار قبلا در خودرو‌های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودرو‌های انژکتوری این کار بی فایده است.

23- پارک کردن خودرو خلاف جهت خیابان: زمانی که شما خودرویتان را مثلا در سمت راست خیابان به صورت عکس پارک کنید اگر خدایی نکرده خودرویی با خودرو شما برخورد کند شما مقصر حادثه شناخته میشوید.

24- خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت: این کار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین میشود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود زیرا رسوبات و ناخالصی‌های ته باک وارد مسیر سوخت میشود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین؛فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور میشود.

  • رامتین کریمی
  • ۰
  • ۰
حواس پرتی در رانندگی

مفهوم حواس پرتی در رانندگی و ریشه‌های آن

حواس پرتی هنگام رانندگی در مفهوم اصلی بدین گونه است که حواس و توجه راننده میان امور اصلی برای رانندگی ایمن و امور فرعی دیگر تقسیم می شود. بدین ترتیب حواس راننده به صورت موقت یا کامل در یک بازه زمانی به جای کارهای اصلی رانندگی متوجه امور دیگر همچون صحبت کردن با تلفن می شود. این امر موجب می شود تا راننده در انجام امور رانندگی دچار اختلال شده و ریسک انواع تصادفات جاده ای برای وی افزایش یابد.

 

با توجه به حواس و منابع درگیر در هنگام انجام فعالیت رانندگی، حواس پرتی در رانندگی شامل یکی از 4 نوع زیر خواهد بود:

  1. بصری: برای مثال نگاه کردن به سیستم پخش به جای جاده
  2. شناختی: برای مثال بررسی و تفکر درباره یک موضوع به جای بررسی وضعیت مسیر
  3. فیزیکی: برای مثال وقتی راننده به جای نگه داشتن فرمان اقدام به جابجایی وسایل می کند
  4. شنیداری: برای مثال وقتی گوش دادن به موسیقی باعث می شود صدای آمبولانس یا ماشین کناری نشویم

بنابراین برای تجربه رانندگی ایمن و با خطر تصادف کمتر باید حواس بصری، شنیداری و فیزیکی راننده متمرکز و معطوف به امر رانندگی باشد و منبع شناختی یا ذهن وی به جای پردازش و بررسی امور دیگر  باید مشغول بررسی اطلاعات بدست آمده از این حواس باشد. 

توجه به این نکته حائز اهمیت است که چند نوع حواس پرتی ممکن است همزمان روی دهد که این حالت بسیار خطرناک است و احتمال رخداد حوادث رانندگی را می تواند بیشتر کند. 

منابع حواس پرتی در رانندگی

حواس پرتی حین رانندگی از منابع مختلفی سرچشمه می گیرد که به صورت کلی به دو دسته داخل و خارج ماشین تقسیم می شوند:

 

منابع حواس پرتی داخل ماشین

 این دسته شامل مواردی چون سیگار کشیدن، صحبت کردن با مسافران، خوردن و آشامیدن و استفاده از سیستم های داخلی ماشین مانند سیستم پخش و تهویه و سیستم های خارجی مانند سیستم های چندرسانه ای و ناوبری تعبیه شده و لوازم و آپشن های جانبی خودرو و همچنین استفاده از وسایل قابل حمل همچون تلفن همراه برای صحبت کردن، پیام دادن و غیره است. در مجموع منابع اصلی حواس پرتی در داخل ماشین شامل موارد زیر است:

  • تنظیم سیستم تهویه
  • تنظیم سیستم های پخش
  • پیام دادن و برقراری تماس با موبایل
  • خوردن و آشامیدن
  • جابجایی اشیا داخل ماشین
  • صحبت کردن با سایر مسافران
  • سیگار کشیدن
  • صحبت کردن با گوشی موبایل
  • کار کردن با سیستم های تعبیه شده در ماشین مثل سیستم تنظیم سرعت
  • کار کردن با سیستم های خارجی داخل ماشین مثل لب تاپ، موبایل و غیره

 

صحبت کردن با گوشی موبایل با صحبت کردن با مسافران در ایجاد حواس پرتی فرقی دارد؟

برخی تحقیقات حاکی از آن است که این دو منبع اثر یکسانی بر حواس پرتی راننده دارد. درحالیکه بیشتر تحقیقات، خصوصا تحقیقات اخیر نشان دهنده تفاوت برجسته بین این دو منبع بوده و ریسک ناشی از صحبت کردن با گوشی موبایل را بیشتر برآورد می کنند. این تحقیقات نشان می دهد که زمان واکنش در افرادی که با تلفن همراه صحبت می کنند بیشتر است. بنظر می رسد دلیل آن این باشد که مسافران از وضعیت رانندگی و شرایط موجود آگاهی دارند و سعی می کنند تا مکالمه خود را با راننده با این شرایط وفق دهند. با این وجود صحبت کردن با افراد دیگر بویژه برای رانندگان نوجوان زمانی که با دوستان همسن خود صحبت می کنند، ریسک حوادث را بسیار بالا می برد.

 

منابع خارجی حواس پرتی در رانندگی

توجه و نگاه کردن به افراد و اشیاء خارج ماشین و تعامل و درگیر شدن با آنها می تواند منبع حواس پرتی راننده باشد. برای مثال نگاه کردن به ساختمان ها و مناظر بیرونی و یا بیلبوردهای تبلیغاتی. بیلبوردهای تبلیغاتی موفق احتمالا بیشترین خطر را برای رانندگان خواهند داشت. این مساله اخیرا با تمایل عوامل اجرای تبلیغات برای ایجاد تبلیغات متحرک و بیلبوردهای تعاملی و ویدئویی شدت بیشتری گرفته و خطرناک تر شده است. در مطالعه ای اثر تبلیغات ثابت و تبلیغات ویدیوئی مقایسه و ریسک بالاتر در عملکرد رانندگی در اثر عامل دومی نتیجه گیری شده است.

 

شیوع حواس پرتی در رانندگی و اثرات آن بر تصادفات جاده‌ای

با گسترش استفاده از تکنولوژی های جدید در هنگام رانندگی، میزان حواس پرتی نیز افزایش می یابد. تحقیقی در استرالیا بیانگر این است که یک چهارم رانندگان به استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی اقرار کرده اند. یک بررسی در آمریکا حاکی از آن است که رانندگان حدود 30 درصد از زمان رانندگی را به امور فرعی خصوصا خوردن و آشامیدن می پردازند. 

 

تصادفات جاده‌ای حاصل از حواس پرتی راننده

با توجه به عواقب قانونی آن، بسیاری از رانندگان پس از تصادف شاید استفاده از تلفن همراه یا موارد دیگر که موجب حواس پرتی آنها شده باشد را به پلیس اعلام نکنند و داده های شواهد نیز خیلی قابل اعتماد نیست. بنابراین داده های موجود در مورد عامل حواس پرتی در تصادفات جاده ای محدود است.

با این وجود تحقیقات و بررسی های متعددی در کشورهای مختلف جهان بیانگر این واقعیت است که حواس پرتی و منابع مختلف آن یکی از عوامل عمده است که موجب تصادفات جاده ای می شود. برخی از این بررسی ها به شرح زیراست:

  • تحقیقی در استرالیا حاکی از نقش حواس پرتی در 14 درصد تصادفات حاد است که موجب اعزام شدن افراد به بیمارستان شده است
  • در نیوزیلند تحقیقی بیانگر آن است که حواس پرتی حداقل در 10 درصد تصادفات فوتی نقش داشته و هزینه ای حدود 300 میلیون دلار در سال 2008 بر این کشور تحمیل کرده است
  • طبق گزارش شرکت های بیمه ای در کلمبیا، 9 درصد تمامی تصادفات جاده ای در سال 2006 به دلیل حواس پرتی بوده و در بین مواردی که عابرین پیاده در تصادف حضور داشتند 21 درصد موارد ناشی از حواس پرتی راننده بوده است
  • در اسپانیا طبق برآوردی 37 درصد تصادفات جاده ای به دلیل حواس پرتی راننده بوده است
  • در کانادا داده های ملی از سال 2003 تا 2007 بیانگر نقش حواس پرتی در 10.7 درصد تصادفات است
  • در سال 2008 حواس پرتی عامل 16 درصد تصادفات مرگبار در آمریکا اعلام شده است

از تحقیقات ذکر شده و نتایج آن چنان بر می آید که در حدود 10 درصد تمامی تصادفات، حواس پرتی و پرداختن به امور غیر از رانندگی نقشی پررنگ داشته و عامل اصلی تصادف است.

امروزه راهکارهای زیادی برای کم کردن تاثیرات عوامل انسانی در تصادفات در حال بررسی و توسعه است. یکی از این راهکارها خودروهای خودران هستند. (برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌‌ی خودروهای خودران به این  مراجعه کنید)

منبع

  • رامتین کریمی
  • ۰
  • ۰

بنا به گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور در نوروز سال 1393  تعداد 1084 نفر در راههای کشور در طی دو هفته جان باختند . به عبارتی 54 نفر روزانه در ایام نورزو جان خود را در راههای کشور از دست میدهند و 15-20 برابر این تعداد دچار جراخت و صدمه میشوند. به صورت میانگین مرگ‌های این دوره بین 6 تا 6.5 درصد کل مرگ‌های تصادفات در طول سال را به خود اختصاص می‌دهد. عوامل متعددی در وقوع تصادف ها دخیل هستند و یکی از این عوامل حواس‌پرتی رانندگان است که کمتر از بقیه شناخته شده است. طبق تعاریف سازمان‌های بین‌المللی، «حواس‌پرتی» در رانندگی عبارت است از انحراف راننده از توجه به فعالیت‌هایی که برای رانندگی ایمن، حیاتی است. حواس پرتی هنگام رانندگی، مشکلی بسیار جدی و رو به رشد است که تهدیدی برای ایمنی ترافیکی محسوب می‌شود. ،یک مطالعه جدید در آمریکا نشان می‌دهد وسائلی مانند تلفن همراه و یا سایر وسایل الکترونیکی می‌توانند تاثیر مستقیمی حداقل در ۲۵ درصد از تصادفات داشته باشند. هنگامی که حواس راننده پرت می‌شود، توجه خود را به‌طور موقت بین آنچه از آن به عنوان «وظیفه اصلی» رانندگی یاد می‌شود و آنچه ارتباط مستقیم به رانندگی ندارد، تقسیم می‌کند. مثلا گفت‌وگو با تلفن همراه حین رانندگی. در این عمل قسمتی از توانمندی راننده صرف تفکر و تمرکز در گفت‌وگو با تلفن همراه می‌شود و نمی‌تواند به وظیفه اصلی خود که داشتن تمرکز کامل برای رانندگی است بپردازد . به همین دلیل تفاوتی بین استفاده از هندز فری و تلفن همراه به صورت مستقیم وجود ندارد. تحقیقات‌ نشان‌ داده‌ است‌ که‌ خطر تصادف‌ هنگام‌ استفاده‌ از تلفن‌ همراه‌، چهار برابر خطر تصادف‌ در حالت‌ عادی‌ است‌.‌ این‌ خطر با افزایش‌ سن‌ راننده‌ بیشتر می‌ شود و متاسفانه‌ به‌ تجربه‌ راننده‌ هم‌ ارتباطی‌ ندارد‌.‌ خطر تصادف‌ در فاصله‌ کوتاهی‌ پس‌ از برقراری‌ تماس‌ بسیار زیاد است‌ اما پس‌ از گذشت‌ ‌15‌ دقیقه‌ از پایان‌ مکالمه‌، به‌ یک‌ چهارم‌ تقلیل می یابد.‌ خطر تصادف‌ در هنگام‌ مکالمه‌ در بزرگراهها به‌ مراتب‌ بیشتر از جاده‌‌های‌ شهری‌ و کم‌ سرعت‌ است‌. با رواج و افزایش استفاده از تلفن همراه و سیستم‌های جدید داخل خودرو، این مشکل در سال‌های آینده در سطح جهانی تشدید هم خواهد شد.

وضعیت استفاده از تلفن همراه در دنیا

نتایج مطالعه‌ها در تعدادی از کشورها نشان می‌دهد تعداد رانندگانی که در حال رانندگی از گوشی‌های تلفن همراه استفاده می‌کنند نسبت به 10-5 سال گذشته، افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته و این رقم از 1 تا 11 درصد متغیر است. برآورد می‌شود صحبت با تلفن همراه با استفاده از هندزفری هم بیشتر از این میزان باشد. در بعضی از مطالعه‌ها حدود 25 درصد رانندگان اظهار داشته‌اند هنگام رانندگی از هندزفری برای صحبت استفاده می‌کنند. نتایج مطالعه‌ای که در کشور استرالیا انجام گرفت، نشان داد 14 درصد تصادف‌ها در اثر استفاده از تلفن همراه گزارش شده است. در کشور نیوزلند، 10 درصد حوادث ترافیکی مرگبار در نتیجه استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی گزارش شده که هزینه‌ای بالغ بر 311 میلیون دلار دربرداشته است. بالاترین آمار در کشور اسپانیاست که گزارش شده 38 درصد حوادث ترافیکی در آن در اثر استفاده از تلفن همراه حین رانندگی اتفاق افتاده است. وسعت بروز این مشکل در بسیاری از کشورها ناشناخته باقی مانده زیرا استفاده از تلفن همراه به‌عنوان یک داده اطلاعاتی هنگام تصادف‌ها ثبت نمی‌شود.
 

آمارهای سازمان بین المللی امنیت ترافیک NHTSA بیانگر آن است که 25 درصد رانندگان از پشت فرمان با تلفن همراه خود تماس می‌گیرند، 3 درصد نیز در حین رانندگی پیام کوتاه ارسال می‌کنند که در این میان تعداد خانم‌هایی که در حین رانندگی از تلفن همراه استفاده کرده‌اند بیشتر از مردان‌ بوده است. در انگلستان استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی از دسامبر سال ۲۰۰۳ ممنوع شد اما چون راننده‌های انگلیسی به این میزان جریمه توجه کافی نمی‌کردند، جریمه افزایش یافت.  این جریمه که در گذشته۳۰ پوند (۵۹ دلار) تعیین شده بود، حالا به ۶۰ پوند (۱۲۰ دلار) افزایش یافته ‌است. همچنین افرادی که هنگام رانندگی از موبایل استفاده کرده و مورد شناسایی قرار گیرند، سه امتیاز منفی روی گواهی‌نامه رانندگی آنها ثبت می‌شود. هر راننده‌ای که ظرف سه سال ۱۲ امتیاز منفی روی گواهی‌نامه خود دریافت کند، به مدت شش ماه از هرگونه رانندگی محروم می‌شود. حداکثر جریمه به میزان ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ پوند برای رانندگان اتوبوس‌ها و خودروهای باری و همین‌طور خودروهای سواری که رانندگانشان دچار حواس پرتی و عدم کنترل مناسب خودرو شده اند افزایش می‌یابد.
 

در ایران آمار دقیقی در دسترس نیست. در مطالعه ای نشان داده شد  نیمی ‌از رانندگان حداقل یکبار در وضعی قرار گرفته‌اند که دچار حواس پرتی در حین رانندگی شده به نحوی که مرتکب اشتباهاتی مانند عبور از چراغ قرمز، تغییر مسیر بدون توجه به دیگران، انحراف به سمت جاده و سرعت بیشتر یا کمتر از حدمجاز شده اند که دراین میان تلفن همراه به عنوان یکی از پدیده‌هایی که به ویژه در یک دهه اخیر به نحو گسترده‌ای وارد زندگی مردم شده است، سهم عامل انسانی را درتصادفات افزایش داده است
 

انواع حواس‌پرتی
 

حواس‌پرتی راننده می‌تواند به یکی از 4 نوع زیر تقسیم شود:
 

• تصویری: توجه به اشیای غیرمرتبط با رانندگی به جای توجه به جاده، مانند تابلوهای تبلیغاتی کنار جاده، عابر پیاده و...
 

• شناختی: سرگرم شدن با تلفن همراه به‌جای تمرکز روی جاده برای تحلیل وضعیت آن و تعیین موقعیت خودرو
 

• فیزیکی: زمانی که راننده هنگام رانندگی وسیله دیگری به‌جز فرمان اتومبیل را در دست نگه‌می‌دارد، مانند شماره‌گیری با تلفن‌همراه یا خم شدن برای تعویض موج رادیو یا روشن‌کردن سیگار و استعمال دخانیات ومانند اینها که باعث می‌شود خودرو به چپ یا راست منحرف شود.
 

• شنوایی: صداهای بلند و ناگهانی دستگاه‌های داخل خودرو که هنگام رانندگی شنیده می‌شود، مثل زنگ تلفن‌همراه یا زیاد بودن صدای دستگاه پخش موزیک به‌طوری که صداهای دیگر مانند آژیر آمبولانس را محو کند.
 

علل اصلی حواس‌پرتی رانندگان عبارتند از:
 

• کنترل و تنظیم درجه حرارت داخلی خودرو
 

• تنظیم رادیو و CD
 

• شماره‌گیری یا ارسال پیام کوتاه با تلفن همراه
 

• خوردن و آشامیدن
 

• حرکت یک شی در وسیله نقلیه مانند پرت شدن لیوان چای
 

• استعمال دخانیات
 

• صحبت با تلفن همراه
 

• استفاده از دستگاه یا وسایلی که داخل خودرو آورده می‌شوند مانند ‌ای‌پاد، رایانه، لپ‌تاپ ومانند اینها
 

آثار مخرب استفاده از تلفن همراه بر رفتار راننده
 

استفاده از گوشی‌های تلفن همراه هنگام رانندگی، باعث می‌شود حواس راننده از جاده پرت و دست‌هایش از فرمان خودرو برداشته شود. در این موارد ذهن راننده از جاده و اطراف آن منحرف می‌شود. این نوع حواس‌پرتی را «انحراف شناختی» می‌نامند که به نظر می‌رسد بیشترین تاثیر را بر رفتار راننده و نهایتا بر حوادث ترافیکی داشته باشد. شواهد نشان می‌دهد پرت‌شدن حواس به دلیل استفاده از تلفن همراه می‌تواند رانندگی را مختل کند. این رفتار زمان واکنش (به خصوص زمان واکنش در ترمز، واکنش به سیگنال‌های ترافیکی ) را افزایش می‌دهد و توانایی نگه‌داشتن خودرو در خط راست و مستقیم را مختل می‌کند. ارسال و دریافت پیامک با تلفن همراه نیز عملکرد راننده را به طرز قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.
 

استفاده از تلفن همراه و وسعت مشکل
 

استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی، یکی از نگرانی‌های سیاست‌گذاران در بخش سلامت است. شواهد نشان می‌دهد شیوع این رفتار به علت رشد تصاعدی تلفن‌های همراه در جامعه، به سرعت در حال افزایش است. مطالعه‌ها نشان می‌دهد استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی حدود 4 برابر خطر حوادث ترافیکی را در مقایسه با زمانی که راننده از تلفن همراه استفاده نمی‌کند، افزایش می‌دهد. میزان این خطر هنگام دریافت و ارسال پیامک با تلفن همراه بیشتر از زمان صحبت با آن است. ،

اقدام‌های پیشگیری‌کننده و توصیه ها:
 

اطلاعات کمی درباره تاثیر اقدام‌ها برای کاهش استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی وجود دارد. برخی از کشورها تجربه پرداختن به دیگر عوامل خطر حوادث ترافیکی را برای مهار استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی در پیش گرفته‌اند، از جمله افزایش استفاده از کمربندایمنی، کاهش سرعت و اجتناب از رانندگی هنگام خستگی. این رویکرد شامل اقدام‌‌هایی ادغام‌یافته از جمع‌آوری داده‌ها، اجرای مستمر قانون و راه‌اندازی بسیج اطلاع‌رسانی برای جامعه است.
 

بکار بستن توصیه های زیر در پیشگیری از حوادث ترافیکی بسیار موثر است:
 

1-استراحت مناسب و خواب کافی پیش از شروع سفر و در طول دوران سفر
 

2-استفاده از کمر بند ایمنی برای همه سرنشینان خودرو چه در صندلی جلو و یا صندلی عقب
 

3- استفاده از صندلی کودک و ممانعت از نشاندن کودک در صندلی جلو
 

4- استفاده از کلاه ایمنی برای راکبین موتورسیکلت و همراه آنها
 

5- عدم استفاده از تلفن همراه، ارسال پیامک ،ایمیل و دخانیات در هنگام رانندگی
 

6- رانندگی با سرعت مجاز (5 درصد کاهش در سرعت متوسط باعث کاهش 30 درصد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی می شود)
 

7-عدم استفاده از داروهای خواب آور و آرام بخش پیش و هنگام رانندگی
 

8- استراحت بمدت 30 دقیقه به ازاء هردو ساعت رانندگی
 

9-رانندگی با چراغ روشن در هوای ابری، هوای مه آلود و در هنگام غروب و تا مدتی پس از طلوع( روشن نگه داشتن چراغهای خودرو در طول روز و شب باعث کاهش 15درصد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در کشورهای صنعتی شده است)
 

10- استفاده از لباسهای روشن یا برچسب های شبرنگی (شب نما)  بخصوص در هنگام شب برای عابرین پیاده در راههای برون شهری و داخل شهر

  • رامتین کریمی
  • ۰
  • ۰

سرعت

سرعت

سرعت وسیله نقلیه در رأس مشکلات سوانح و صدمات رانندگی قرار دارد. سرعت وسیله نقلیه هم بر خطر تصادفات و هم بر عواقب تصادف تأثیر دارد. سرعت بالا در یک وسیله نقلیه زمانی است که محدوده سرعت مربوطه رعایت نشود.

سرعت نامتناسب زمانی است که وسیله نقلیه با سرعتی که متناسب با وضعیت متداول جاده و ترافیک نباشد حرکت نماید.

سرعتی که راننده برای حرکت انتخاب می کند تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد.

شواهد بارزی در دست است که رابطه بین میانگین سرعت و ریسک تصادف را نشان می دهد:

·        احتمال بروز یک تصادف منجر به آسیب با مربع سرعت متناسب است. (مربع سرعت : دو برابر سرعت)

·        احتمال یک تصادف شدید با مکعب سرعت متناسب است. (مکعب سرعت: سه برابر سرعت)

·        احتمال یک تصادف منجر به فوت با توان چهارم سرعت متناسب است.

o   شواهد عملی از مطالعات در مورد سرعت در کشورهای مختلف نشان داده است که افزایش میانگین سرعت بر میزان یک کیلومتر در ساعت سبب افزایش شاخص بروز تصادف به میزان 3% می شود.

 

شدت جراحات وارده در تصادف:

سرعت وسیله نقلیه تأثیر منفی قابل توجهی بر ایمنی دارد.

با افزایش سرعت تعداد و شدت جراحات نیز افزایش می یابد. مطالعات نشان می دهد که سرعت بالاتر در لحظه برخورد سبب احتمال بیشتر جراحات جدی و منجر به مرگ می شود.

·        شدت آسیب در سرنشینان خودرو به تغییر سرعت در هنگام برخورد بستگی دارد.

·   احتمال آسیب جدی برای سرنشینان صندلی جلو که کمربند ایمنی بسته اند در سرعت (48 کیلومتر در ساعت) در مقایسه با خطر آسیب در سرعت (32 کیلومتر در ساعت) 3 برابر و در سرعت (64 کیلومتر در ساعت) 4 برابر است.

·   احتمال خطر مرگ برای سرنشینان خودرو در تصادف با سرعت لحظه برخورد (80 کیلومتر در ساعت) 20 برابر احتمال مرگ با سرعت (32 کیلومتر در ساعت ) است.

·   در تصادف با سرعت 32 کیلومتر در ساعت شانس زنده ماندن عابر پیاده 90% است ، ولی این شانس در سرعت 45 کیلومتر در ساعت و بالاتر به کمتر از 50 درصد خواهد رسید.

·   علت اصلی حدود یک سوم سوانح منجر به مرگ و آسیب های شدید در کشورهای صنعتی ، سرعت بالا و نامتناسب است. سرعت بر خطر بروز تصادف تأثیر می گذارد. سرعت بیشتر ، فرصت کمتری برای پیشگیری از برخورد فراهم می کند. در زمان مشابه ، سرعت بالاتر عواقب شدیدتری به دنبال دارد.

·        افزایش متوسط سرعت به میزان یک کیلومتر در ساعت خطر تصادف منجر به آسیب را 30% افزایش می دهد.

·   در تصادف شدید افزایش خطر بیشتر است. در این موارد با افزایش متوسط سرعت به میزان 1 کیلومتر در ساعت سبب 5% خطر بیشتر آسیب های شدید و یا منجر به مرگ می شود.

·        احتمال مرگ عابران هنگامی که لحظه برخورد از 30 به 50 کیلومتر در ساعت افزایش یابد 8 برابر می شود.

 

برخی از عوامل خطر تصادف برای عابران و دوچرخه سواران

-         دید کم در خیابان

-         توجه ناکافی به ایمنی عابرین پیاده در جاده

-         تأثیر منفی الکل بر عابران و دوچرخه سواران

-         طراحی نامناسب جلو خودرو

 

*داروهای طبی

با وجود اینکه تأثیر الکل بر تصادفات جاده ای بسیار بیشتر از هر داروی دیگر است، لیکن هر نوع درمان یا دارویی که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد می تواند بالقوه رانندگان را تحت تأثیر قرار دهد.

تأثیر دارو و مواد نئشه آور بر عملکرد راننده و تصادفات به خصوص در کشورهای با درآمد کم و متوسط بسیار کمتر از الکل شناخته شده است. تعیین ارتباط بین سطح درمانی داروها و افزایش خطر تصادف یک موضوع پیچیده است.

خستگی راننده :

خستگی یا خواب آلودگی با طیفی از عوامل مانند مسیر طولانی رانندگی ، کمبود خواب و احتمال در سیکل سیرکادین همراه است. گروههای خطر پذیر از این قرارند:

·        جوانان مخصوصاً مردان 16 تا 29 ساله

·        کارگران نوبت کار که خواب آنها در اثر کار شبانه یا ساعات کار طولانی و نامنظم به هم خورده است.

·   یک مطالعه مورد – شاهدی مبنی بر جامعه در نیوزلند فاکتورهای زمینه ساز افزایش خطر تصادفات منجر به فوت یا آسیب جدی را چنین تعیین نموده است.

·        رانندگی در موقع احساس خواب آلودگی

·        رانندگی پس از کمتر از 5 ساعت خوابیدن در 24 ساعت گذشته

·        رانندگی بین ساعات 2 تا 5 صبح

مطالعه به این نتیجه رسید که کاهش رفتارهای فوق باعث کمتر شدن احتمال وقوع تصادفات منجر به جراحت تا 19% می شود.

منبع : سوانح ناشی از حمل و نقل و ترافیک

  • رامتین کریمی